Nuffnang

Wednesday 6 July 2011

Sukarnya mendapat Jodoh

Musim Perkahwinan kian membahang. Tahniah kepada sahabat-sahabat yang telah mendirikan baitul muslim,setelah tamat pengajian di kampus,ketika masih belajar..apa2 pun, Jodoh itu adalah ketentuan Allah..cuma bezanya antara cepat atau lambatnya..apa yang penting kita kena usaha..

Ana teringat satu hadis meh ana nk kongsi bersama dengan sahabat2 semua..

Nabi s.a.w bersabda.:" Perkahwinan adalah salah satu Sunnahku" maka barangsiapa yang menghidupkan sunnahku..maka dia adalah tergolong dari kalangan ummatku"..
Apa yang hendak ana kongsikan disini.. persoalan yang makin hangat dibincangkan dikalangan remaja,  rakan-rakan kampus,terutamanya yang berusia 17 tahun ke atas,sinonimnya umur baya2 macam nie la..selalu fikir pasai khawin.. Ishh..kenapa la payah sangat nak dapat jodoh.. persoalannya kenapa ya???

Jom..kita teruskan membaca:-

kat sini ana akan merungkai satu persatu...

1-Jodoh belum sampai: apa-apa pun kita kena berikhtiar dan berdoa..
2-Cara kita memahami Qadak dan Qadar Allah
3-Hati tidak fokus: kena banyak berdoa, jangan terlalu mementingkan diri sendiri.

4-Belum bersedia: perasaan sama ada sudah bersedia atau belum bersedia selalu menghantui diri.aku x bersedia lagi la..camna nak kawin..haa..yang ni la kata-kata yang selalu kita sebut, Dr Fadzilah Kamsah kata: kena kawin dulu..baru la betul..memang time tu kita dah bersedia..

5-Terlalu memilih: dari segi keturunan,kekayaan,warna kulit,segala kecantikan,tahap pendidikan dan sebagainya.yang nie selalu berlaku dekat kaum lelaki...

6-Hati masih tidak bersih: jangan banyak diselaputi kebencian, maka ubatilah hati dengan perasaan kasih sayang dan berbaik sangka dengan semua orang.. 

Insya Allah.. mudah-mudahan kita mendapat jodoh yang terbaik..Aminnn...


Dipetik: daripada Dr Hj fadzilah Kamsah, Solusi isu 29

No comments: