Nuffnang

Friday 22 July 2011

SELAMAT HARI JUMAAT

Assalamualaikum...semua,,..sedar tak sedar kadang2 kita selalu terlupa dengan Hari jumaat, Hari jumaat bukan sebarangan hari..Hari yang mana umat Islam selalalu berkumpul tanpa mengira darjat,pangkat ataupun warna kulit..yang hanya membezakan kita adalah Iman &Takwa kita kepada Allah. cuba kita fikirkan...bila ja kita dengar hari jumaat mesti ada 'Aura' dia yang tersendiri, bukan apa..hormatnya kita dekat hari jumaat..cukup tinggi..MasyaAllah..Hebat bukan..:-)

seperti mana hadis Nabi S.A.W yang telah diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A: “Jumaat dinamakan sebagai `Sayyidul Aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).” Katanya Rasulullah SAW bersabda: Kita (umat Muhammad) adalah yang terakhir (datang ke dunia) tetapi yang terdahulu (diadili) pada hari kiamat. Kita adalah yang paling dahulu masuk syurga, padahal mereka diberi kitab lebih dahulu daripada kita sedangkan kita sesudah mereka. Kita diberikan petunjuk oleh Allah akan kebenaran yang mereka perselisihkan itu yang Allah telah tunjukkan kepada kita iaitu Hari Jumaat. Maka hari ini (Jumaat) adalah untuk kita. Besok (Sabtu) untuk kaum Yahudi dan lusa (Ahad) untuk kaum Nasrani.
 

KELEBIHAN HARI JUMAAT

1- Penghulu segala Hari

2- Nabi Adam a.s diciptakan

3-Allah turunkan Nabi Adam a.s ke bumi

4-Allah mematikan Nabi Adam a.s

5- Hari Kiamat akan berlaku

PARA MALAIKAT TURUN KE BUMI

Setiap hari Jumaat, Allah S.A.W mengutuskan malaikat ke bumi, mencatat nama mereka yang ke masjid. Malaikat-malaikat akan ke langit menyembahkan apa yang dicatatnya. Allah S.W.T mengampunkan dosa-dosa mereka yang datang ke masjid.


Pada hari Jumaat juga, Allah S.W.T mengutus malaikat ke muka bumi. Di tangan mereka kalam-kalam emas, juga kertas-kertas daripada perak, berdiri di pintu-pintu masjid, mencatat nama mereka yang masuk masjid, dan mendirikan sembahyang Jumaat. Apabila telah sempurna sembahyang, mereka kembali ke langit lalu berkata: “Wahai Tuhan kami, kami telah catatkan nama mereka yang masuk masjid dan menunaikan Jumaat.”
 

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
“ Wahai Malaikat-Ku, demi kemuliaan dan kebesaran-Ku, sesungguhnya Aku telah ampunkan mereka, tidak berdosa sedikit pun.”


Oleh, itu marilah sama2 kita mengharap keredhaan Rabbul Jalil agar kita diberi keberkatan Hidup didunia dan akhirat..wallhualam..

2 comments:

cikgu said...

entry hari ahad xde ke?hehe

Hani Fakhitah said...

hari ahad xde la..k.cf..hari ahad hari org nasrani:-)