Nuffnang

Tuesday 27 September 2011

"Temanku..di Alam yang Jauhhh....."

Alhamdulillah..syukur atas kurniaMU Tuhan masih memberikan hamba nikmat iman dan islam..untuk hamba terus bermusafir di muka bumiMU..sedangkan..hamba seringkali terleka dan terlalai dalam bersyukur kepadaMU..Ampunilah dosa2 hamba.
Salam sejahtera semua..apa khabar hari ini..???

Ana nak kongsi..dengan semua..sampai satu masa..kita xtahu bila? mungkin saat-saat tengah baca entry ni,sejam,dua jam, esok,lusa,tulat, tungging. DIA.berpisah dengan Tuan/Puan yang sangat dicintai dan disayangi..tanpa kita pinta..menangislah air mata darah sekali pun, DIA tidak akan kembali..Bahkan  tanpa kita sedari DIA sangat hampir dengan kita.. siapakah DIA itu..iaitu Nyawa pinjaman Allah kepada kita..

Jom kita renung n baca dialog kat bawah ni 

pernah Imam Al-Ghazali bertanya kepada anak-anak muridnya: 
Apakah benda yang paling hampir dengan kita???
ramai yg jawab: Kawan.guru,rumah,ibubapa,buku,kucing..macam2 la jawapan yang diorang bagi.(tapi imam Al-Ghazali hanya tersenyum)

lalu imam Al-Ghazali menjawab: benda yang hampir adalah MAUT..
pernah tak kita terfikir tentang MATI dalam sehari...confirm tak pernahkan..mana nak sempat pikiq... sibuk sana sini.. Firman Allah.: Setiap yang Hidup pasti akan Mati..NOKTAH...

Namun persoalannya..apakah yang kita akan bawa bagi mengiringi kita ke alam kubur:-


Rasulullah s.a.w bersabda: "Tiga perkara akan menurut orang mati ke kuburnya, kemudian dua daripadanya akan balik dan tinggal satu bersama-samanya - ia akan diturut oleh keluarganya, hartanya dan amalnya, kemudian keluarganya dan hartanya akan balik, dan tinggallah amalnya bersama-sama dengannya." 

secara ringkasnya, 3 perkara yang menuntut dan memimpin kita agar selamat dari azab kubur:
1)Doa dari anak-anak yang soleh dan solehah
2)sedekah Jariah
3)Ilmu yang bermanfaat
selamat beramal..pesanan buat diri sendiri dan semua yang sudi luang masa yang x berharga. tuk baca entry nie...terima kasih banyak2..

Akhirul kalam..semoga kita tergolong dalam golongan yang sentiasa diredhai Allah..dan mati dalam Husnul Khatimah..Aminnn..ya Rabb..

No comments: